skip to Main Content

ALLTIME: KIINTEISTÖBISNES ON RUOHONJUURITASON YMPÄRISTÖBISNESTÄ

Alltime lähti kehittämään uutta bisnestä kutsumalla opiskelijat mukaan ideoimaan ratkaisuja roskaamisen vähentämiseen.

Kiinteistönhuoltoalalla toimivan Alltimen toimitusjohtaja Jussi Tuohino pyrkii kaikessa tekemisessä konkretiaan. Pitkän tähtäimen strategiaakin tarvitaan, mutta joka päivä keskitytään hoitamaan arkiset kiinteistöpalvelut ensiluokkaisesti. Kun asiakkaat ovat tyytyväisiä, se on paras tae myös yrityksen kasvulle.

Kiinteistöalalla ollaan automaattisesti kiinni myös ympäristönäkökulmissa. Alltimella on toiminnanohjausjärjestelmä, joka ohjaa lajittelemaan ja kierrättämään jätteet: puut tehdään polttopuiksi, oksat haketetaan ja hiekoitushiekka kerätään hyötykäyttöön. Työkoneiden polttoaineen kulutusta seurataan, ja osa pihanhoidossa käytetyistä trimmereistä on sähkökäyttöisiä. Jussi Tuohino ideoi, että jatkossa erityisesti kesäaikana käytettävien sähkökäyttöisten työkoneiden akkuja voisi ladata aurinkoenergialla.

Reilu vuosi sitten Alltimessa havahduttiin siihen, että suuri osa huoltomiesten työajasta kuluu maahan heitettyjen roskien keräämiseen. Yrityksessä alettiin pohtia, mitä asialle voisi tehdä. Vaikka alltimelaiset ovat fiksua porukkaa, uusia ratkaisuja haluttiin lähteä hakemaan myös talon ulkopuolelta.

Niinpä Alltime järjesti innovaatioiden löytämiseksi hackathon-ideointipajan Oulun yliopiston ja Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Tapahtuma pistettiin pystyyn nopealla aikataululla yhteistyössä eri tahojen kanssa: tilaksi löytyi Oulun yliopiston Tellus Innovation Arena ja Tekesin innovaatiosetelin avulla palkattiin konsultti huolehtimaan tilaisuuden järjestämisestä. Viisi ryhmää mietti ratkaisuja päivän ajan ja kiinnostavia ratkaisuja löytyi useampia.

Yksi ideoista valittiin jatkokehitykseen ja sitä on viety eteenpäin Tekesin pk-yrityksille tarjoaman de minimis -tuen avulla. Tavoitteena oli kehittää nopeasti ensimmäinen toimiva ratkaisu (ns. minimum viable product, MVP), jota päästäisiin testaamaan käytännössä ja kehittämään eteenpäin saatujen kokemusten perusteella. Nyt uudentyyppisen roskiksen prototyypit on jo tilattu ja ensimmäiset testiroskikset nähdään Alltimen hoitamien kiinteistöjen lähiympäristössä vielä tämän vuoden puolella. Samalla kun roskaaminen toivottavasti vähenee, yritys vahvistaa omaa brändiään toimivilla ja itsensänäköisillä roskiksilla.

Jos kaikki toimii niin kuin uskotaan, tavoitteena on suunnata kansainvälisille markkinoille. Jussi Tuohino toteaa, että potentiaalia riittää, sillä kiinteistönhuoltoala on vielä melko perinteinen. Eikä taida roskatkaan maailmasta ihan äkkiä loppua!

Alltime

Alltime tähtää kansainvälisille markkinoille kannustamalla ihmisiä laittamaan roskat roskikseen brändäämällä roskiksensa.

ALLTIME OY PÄHKINÄNKUORESSA

Perustiedot:

  • Tarjoaa kiinteistöhuollon palveluita
  • Perustettu vuonna 2006
  • Toimii Oulussa, Rovaniemellä, Ylivieskassa ja Lahdessa sekä pääkaupunkiseudulla
  • Liikevaihto 5,5 Meur ja henkilöstö 70

Kytkös ilmastobisnekseen:

  • Yrityksen palveluilla voidaan vaikuttaa asiakkaiden ympäristöviihtyvyyteen, energiankulutukseen ja jätemääriin
  • Kehittää uusia ilmastoystävällisempiä palveluja asiakkailleen ja pyrkii samalla pienentämään oman toimintansa ympäristövaikutuksia

Vinkit ilmastobisneksen kehittämiseen:

  • Hackathonien kaltaiset ketterät kokeilut ovat matalan kynnyksen väylä vauhdittaa innovaatiotoimintaa
  • Tekesin innovaatioseteli ja t&k-tuki auttavat pk-yritystä kohti kansainvälisiä markkinoita
  • Uusien innovatiivisten ja ympäristömyönteisten tuotteiden avulla yritys voi vahvistaa omaa brändiään
Back To Top