skip to Main Content

HEINON TUKKU: YMPÄRISTÖJALANJÄLJEN JATKUVA PARANTAJA

Kaupan alan toimijana Heinon tukun päästöistä suurin osa syntyy arvoketjun aikana tuotteiden kuljetuksista.

Heinon Tukun aulan seinällä Espoon Olarinluomassa roikkuu pitkä rivi sertifikaatteja. Yrityksen laatu-, ympäristö-, työturvallisuus-, elintarviketurvallisuus- ja energiatehokkuusasiat ovat hyvässä hoidossa. Paljon on tehty, mutta ei siitä ole suurta meteliä pidetty, toteaa Heino-konsernin toimitusjohtaja Petri Heino.

Ympäristöasioissa yritys nojaa jatkuvaan parantamiseen: se on ollut osa yrityksen normaalia toimintaa jo vuodesta 2001 lähtien, jolloin ympäristöjärjestelmä otettiin käyttöön. Omien kiinteistöjen energiatehokkuutta on parannettu siirtymällä led-valaistukseen ja maalämmön ja aurinkoenergian hyödyntämiseen energiantuotannossa. Jatkossa entistä suurempi osuus sähköstä tuotetaan uusiutuvilla, sillä jokaiseen Heinon kiinteistöön asennetaan aurinkopaneelit kuluvan syksyn ja kevään 2018 aikana.

Parannuksia tehdään, mutta niiden on oltava myös taloudellisesti järkeviä. Parhaimmillaan ympäristötoimet lisäävät yrityksen kannattavuutta kun saadaan aikaan merkittäviä säästöjä esimerkiksi energian ja materiaalien kulutuksessa.

Heinon Tukussa suurimmat ympäristövaikutukset syntyvät asiakkaille toimitettavien tuotteiden kuljetuksista. Kuljetusten hiilijalanjälkeä seurataan ja vaihtoehtoja päästöjen pienentämiseen on kartoitettu. Yksi keino olisi siirtyä käyttämään kaasuautoja.

Erityisesti isot asiakasketjut ovat kiinnostuneita Heinon Tukun tavasta toimia ja käyvät säännöllisesti auditoimassa toimintaa ohjaavia järjestelmiä. Asiakkaiden kasvava ympäristötietoisuus näkyy yhtiössä esimerkiksi luomu- ja reilun kaupan valikoiman kasvuna. Siinä vaiheessa, kun asiakkaat haluavat tietää enemmän myös toiminnan aiheuttamista päästöistä, tietoa kyllä löytyy.

Kuva_Heino_MG_3845

Ympäristöjärjestelmä on auttanut Heinon Tukkua olemaan selvillä päästöistään.

HEINON TUKKU OY PÄHKINÄNKUORESSA

Perustiedot:

  • Tarjoaa päivittäistavaroiden, alkoholien ja toimistotarvikkeiden tukkukauppaa ja maahantuontia sekä liha-  ja kalatuotteiden jalostusta
  • Perustettu vuonna 1899
  • Toimii pääkaupunkiseudulla, Turussa, Tampereella, Kuopiossa, Seinäjoella ja Oulussa
  • Liikevaihto 251 Meur ja henkilöstö 450

Kytkös ilmastobisnekseen:

  • Yrityksellä on ympäristö- ja energiatehokkuusjärjestelmät, joissa asetettujen tavoitteiden mukaisesti vähennetään päästöjä ja energiankulutusta
  • Merkittävimmät päästöt syntyvät tuotteiden kuljetuksista asiakkaille

Vinkit ilmastobisneksen kehittämiseen:

  • Ympäristöjärjestelmät tuotavat uskottavuutta ja auttavat kehittämään toimintaa systemaattisesti
  • LED-valaistukseen siirtyminen alentaa sähkönkulutusta
Back To Top