skip to Main Content

ILMASTOBISNES SUOMEN PK-SEKTORILLA

EK toteutti keväällä 2017 kyselyn, jolla kartoitettiin ilmastobisneksen kehitysvaihetta Suomen pk-sektorilla.

EK_kyselytutkimus-768x526

Ilmastonmuutoksen hillitseminen tulee koskettamaan yhä konkreettisemmin joka ikistä suomalaista yritystä – toimialasta riippumatta. Yrityksillä on keskeinen rooli aikamme suurimman ympäristöhaasteen ratkaisemisessa. Samaan aikaan sekä asiakkaiden että viranomaisten päästövähennysvaatimukset kiristyvät. Yritykset ovat valinnan edessä: mukaudutaanko ilmastokysymykseen passiivisesti vai vahvistetaanko ympäristöosaamista niin, että se saadaan käännettyä kasvun ajuriksi ja kilpailueduksi.

EK:n keväällä 2017 tekemän tutkimuksen mukaan ilmastobisnes valtavirtaistuu – jo kolmannes pk-yrityksistä liikkeellä ilmastonmuutoksen torjunnassa. Suomalainen ilmastobisnes ei ole enää vain cleantech-yritysten varassa. Nyt myös perinteiset toimialat ovat heränneet reagoimaan ilmastonmuutokseen.

EK:n tutkimuksen mukaan:

  • 31 % pienistä ja keskisuurista yrityksistä ovat ns. ilmasto-orientoituneita eli ne pitävät ilmastonmuutosta merkittävänä tekijänä bisnekselleen. Vuonna 2015 vastaava osuus oli 22 %.
  • Määrää on kasvattanut kaksi motivaatiotekijää: vastuullisuus ja kustannusten säästö.
  • Päästövähennyksiä tavoitellaan, kunhan niistä saadaan nopeasti myös euromääräisiä hyötyjä.
  • Ilmastoratkaisuihin erikoistuneiden cleantech-yritysten lukumäärä on pysynyt arviolta 3 300 yrityksen tasolla. Samaan aikaan suomalainen cleantech laajenee vahvasti mm. kiertotaloudessa (EK:n helmikuussa 2017 julkaiseman selvityksen mukaan cleantech-yritysten määrä oli syksyllä 2016 kaiken kaikkiaan noin 4 000).
  • Pk-yritykset haluavat edetä ilmastobisnekseen matalan kynnyksen päänavauksilla ja ketterillä kokeiluilla.

Tutustu tutkimustuloksiin tarkemmin täältä.

Back To Top